Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У листопаді — грудні працівники апарату адмінсудів можуть не отримати зарплату, якщо не буде виділено додаткових коштів — 28,3 мільйона гривень. Про це йдеться у рішенні Ради суддів адміністративних судів від 03.10.2013 №95 "Про звернення до Верховної Ради України щодо фінансового забезпечення судів адміністративної юрисдикції", текст якого друкує "Закон і Бізнес".
Рада суддів адміністративних судів України
Рішення
3 жовтня 2013 року м.Київ №95
Про звернення до Верховної Ради України щодо фінансового забезпечення судів адміністративної юрисдикції
Заслухавши та обговоривши доповідь голови Ради суддів адміністративних судів Кобилянського М.Г. про необхідність звернення до Верховної Ради щодо фінансового забезпечення адміністративних судів, Рада суддів адміністративних судів України
ВИРІШИЛА:
1. Доповідь голови Ради суддів адміністративних судів Кобилянського М.Г. про необхідність звернення до Верховної Ради щодо фінансового забезпечення адміністративних судів узяти до відома.
2. На виконання рішення конференції суддів адміністративних судів України від 20.09.2013 №1 направити до Верховної Ради звернення Ради суддів адміністративних судів щодо фінансового забезпечення адміністративних судів і проект Закону
України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування судової влади» з порівняльними таблицями та пояснювальною запискою.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на голову Ради суддів адміністративних судів Кобилянського М.Г.
Голова М.Г. Кобилянський
Звернення
Ради суддів адміністративних судів України
до Верховної Ради України
Про фінансове забезпечення адміністративних судів
Рада суддів адміністративних судів звертається до Верховної Ради України з приводу ситуації, що склалася з фінансуванням апеляційних та окружних адміністративних судів.
Згідно з ч.2 ст.140 закону «Про судоустрій і статус суддів» забезпечення функціонування судової влади передбачає визначення в державному бюджеті видатків на фінансування судів не нижче рівня, що забезпечує можливість повного й незалежного здійснення правосуддя відповідно до закону та законодавче гарантування повного й своєчасного фінансування судів.
Рівень фінансування цих судів, незважаючи на номінальне зростання з кожним роком його обсягів, наразі тенденційно погіршується. Видатки, передбачені державним бюджетом на 2013 рік на утримання окружних та апеляційних адміністративних судів, задовольняють потребу цих судів від 0 до 70 відсотків залежно від напрямів їх
використання.
Особливе занепокоєння викликає неприпустимо низький рівень оплати праці працівників апарату адміністративних судів. Причиною цього є те, що при розрахунках фонду оплати праці враховується фактична чисельність працівників, що була на початку створення системи адміністративних судів. На сьогодні вакантні посади суддів та працівників апарату в судах майже відсутні, що не дає змоги за рахунок економії фонду оплати праці нараховувати працівникам виплати стимулюючого характеру.
Суми виплат працівникам надбавок, доплат, премій, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань є мінімальними або ж не виплачуються взагалі. Нинішня заробітна плата працівників апарату адміністративних судів, незважаючи на навантаження і відповідальність, прирівнюється до зарплати некваліфікованих працівників. Посадові
оклади працівників апарату судів є одними з найнижчих серед категорій державних службовців.
Так, у першому півріччі цього року заробітна плата працівників апарату апеляційних адміністративних судів становила 2,5 — 3,5 тис. грн., окружних адміністративних судів — 1,3 — 2,2 тис. грн., тоді як середня заробітна плата по Україні становить 3,4 тис. грн., а мінімальна заробітна плата — 1147 грн.
При цьому нараховувати працівникам апарату адміністративних судів навіть таку мізерну заробітну плату стало можливо лише за рахунок наближення кошторисних призначень на оплату праці IV кварталу 2013 року.
Таким чином, на листопад — грудень цього року, а в деяких судах і на жовтень, фактично відсутні кошти на оплату праці працівників апарату.
За розрахунками, фонд оплати праці окружних адміністративних судів необхідно збільшити на 26,5
млн грн., апеляційних адміністративних судів на 1,8 млн грн.
Вважаємо, що одним зі шляхів розв’язання цієї проблеми може бути негайне внесення змін до закону «Про Державний бюджет України на 2013 рік» у частині збільшення бюджетних призначень на оплату праці працівників судів.
Нині через низький рівень заробітної плати плинність кадрів у судах значно збільшилася і в деяких із них досягає 50 відсотків. Усе це негативно позначається на ефективності здійснення правосуддя.
Працівники апарату судів змушені звертатися до різних інстанцій та органів, зокрема й до Ради суддів адміністративних судів, з листами щодо необхідності розв’язання цієї ситуації.
Багато невирішених питань є і в законодавчому забезпеченні та практиці виділення та використання
передбачених законом грошових коштів і надання їх у розпорядження судів.
Так, ст.55 Бюджетного кодексу України потребує приведення її у відповідність зі ст.142 закону «Про судоустрій і статус суддів», згідно з якою бюджетні призначення на утримання судів належать до захищених статей видатків Державного бюджету України. Перелік захищених видатків Державного бюджету України, визначений ст.55 Бюджетного кодексу України (крім заробітної плати з нарахуваннями і оплати комунальних послуг), не передбачає видатків на утримання судів.
Міністерство фінансів і Державна казначейська служба висловили позицію, що, оскільки Бюджетний кодекс України прийнято пізніше, ніж закон «Про судоустрій і статус суддів», необхідно керуватися ст.55 Бюджетного кодексу України, а тому фінансування судової гілки влади не належать до захищених видатків.
Нині склалася ситуація, коли на реєстраційних рахунках у відділеннях Державної казначейської служби кошти є, однак оплата рахунків (платіжних доручень) не здійснюється, оскільки оплачуються виключно захищені статті видатків.
Також залишається проблемним питання оплати рахунків регіональними відділеннями Державної казначейської служби, особливо за спеціальним фондом (судовий збір).
Статтею 48 Бюджетного кодексу передбачено, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду.
Державним бюджетом на 2013 рік передбачено, що фінансування видатків на оплату праці здійснюється за рахунок коштів загального фонду, а решта видатків — за рахунок коштів спеціального фонду
(судовий збір).
Як наслідок, суди позбавлені можливості навіть у межах кошторисних призначень планувати свою фінансово-господарську діяльність, оскільки підписати акт виконаних робіт, послуг можливо лише за наявності коштів на реєстраційному рахунку суду.
Критична ситуація з оплатою рахунків негативно впливає на матеріально-технічне забезпечення судів, а головне — не забезпечується своєчасне відправлення кореспонденції (повісток, справ тощо), чим порушується право особи на судовий розгляд справ упродовж розумного строку, гарантоване ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Вищий адміністративний суд та Рада суддів адміністративних судів неодноразово порушували питання щодо покращення фінансування адміністративних судів та надавали пропозиції
стосовно їх вирішення, проте ці пропозиції не були підтримані ні Кабінетом Міністрів, ні Міністерством фінансів.
Так, у квітні цього року з метою покращення фінансування апеляційних та окружних адміністративних судів, у тому числі вирішення питання щодо підвищення рівня оплати праці працівників апарату цих судів, Рада суддів адміністративних судів звернулася зі зверненнями до Президента та Прем’єр-міністра. У ході виконання доручень з цього питання Міністерство фінансів повідомило про те, що питання збільшення видатків у Державній судовій адміністрації на оплату праці працівників апарату місцевих і апеляційних судів буде розглянуто в разі внесення змін до закону «Про Державний бюджет України на 2013 рік» у встановленому Бюджетним кодексом порядку з урахуванням стану виконання бюджету та розв’язання першочергових завдань стосовно
підвищення соціальних стандартів. Однак на цей час такі зміни не вносилися.
Також Міністерство фінансів повідомило, що пропозиції Ради суддів адміністративних судів та Ради суддів стосовно внесення змін до ст.55 Бюджетного кодексу (щодо фінансування судової влади) це міністерство не підтримує.
З урахуванням викладеного, Рада суддів адміністративних судів просить сприяння у вирішенні питання щодо:
• внесення змін до закону «Про Державний бюджет України на 2013 рік» у частині збільшення видатків на оплату праці працівників апарату апеляційних та окружних адміністративних судів, а саме за КПКВК 0501160 «Здійснення правосуддя апеляційними адміністративними судами» видатків на оплату праці — 1800,0 тис. грн. та за КПКВК 0501170 «Здійснення правосуддя місцевими адміністративними судами»
видатків на оплату праці — 26500,0 тис. грн.;
• внесення змін до ст.55 Бюджетного кодексу в частині приведення її у відповідність зі ст.142 закону «Про судоустрій і статус суддів», згідно з якою бюджетні призначення на утримання судів належать до захищених статей видатків Державного бюджету України;
• доповнення ч.8 ст.13 та ч.2 ст.48 Бюджетного кодексу нормою щодо судового збору.
З повагою
за дорученням Ради суддів
адміністративних судів
Голова М.Г.Кобилянський
За матеріалами газети "Закон і Бізнес"