Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
10 березня о 10.00 Конституційний Суд України у формі усного слухання розпочне розгляд справи щодо змін до Податкового кодексу, якими передбачено включення до загального оподатковуваного доходу платника податку сум пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної зарплати.
Мається на увазі справа за конституційними поданнями 48 народних депутатів України щодо конституційності абз. 13, 14 п. 32 розділу І Закону „Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи“ та Верховного Суду України щодо конституційності положень абз. 1 підпункту 164.2.19 п. 164.2 ст. 164 Податкового кодексу.
Як пояснили "ЗіБ" у КСУ, до суду звернулися депутати з клопотанням визнати неконституційними абз. 13,14 (за конституційним поданням – частина четверта) п. 32 розділу І Закону „Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи“ від 28 грудня 2014 року № 71–VIII , відповідно до яких підпункт 164.2.19 підпункту 164.2 статті 164 ПК викладено в новій редакції.
Згідно з оспорюваними положеннями до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, – у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати.
Автори клопотання вважають, що ВР в нормах, які передбачають оподаткування соціальних виплат окремим категоріям громадян, допустила звуження обсягу існуючих прав і свобод, що не відповідає приписам Конституції України.
Окрім того, до КСУ звернувся Верховний Суд України з клопотанням визнати неконституційними положення абз.1 підпункту 164.2.19 пункту 164.2 статті 164 ПК.
Неконституційність зазначених положень ВСУ обґрунтовує тим, що громадяни, розмір пенсії яких перевищує три мінімальні заробітні плати, повинні сплачувати податок, а громадяни, розмір пенсії яких менший, звільнені від такого оподаткування, що суперечить принципам верховенства права та рівності усіх перед законом, звужує права певних категорій громадян на соціальний захист та порушує рівність прав пенсіонерів. Автор клопотання обґрунтовує невідповідність Конституції України згаданих норм ПК, які поширюються на суддів, посиланням на статті 3, 126, 129 Конституції та стверджує, що „особливий порядок обчислення суддівської винагороди, пенсійного забезпечення суддів, умов матеріального, побутового забезпечення та соціального захисту працівників судової системи повинен бути врегульований саме на законодавчому рівні, що є одним із ключових елементів практичної реалізації принципу незалежності судової влади як головної умови здійснення неупередженого правосуддя, ефективного й безстороннього судового розгляду, утвердження та забезпечення прав і свобод людини та громадянина, що у свою чергу визначено головним конституційним обов’язком держави“.
КСУ ухвалою від 26 січня 2016 року об’єднав ці конституційні провадження в одне.
Судді-доповідачі у справі – Сергій Вдовіченко та Олександр Касмінін.