Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Втрата цільового джерела надходжень буде відступом у минуле та призведе до повернення проблем, які частково вже вдалося розв’язати. Про це йде мова у зверненні очільників судових інстанцій до О.Турчинова та П.Порошенка щодо проекту змін до держбюджету, текст якого друкує "Закон і Бізнес".
Верховний Суд України
Рада суддів України
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Вищий адміністративний суд України
Вищий господарський суд України
Державна судова адміністрація України
Звернення
24 вересня 2014 року м.Київ №№2288/0/8-14, 9рс-599/2014, 1340/0/4-14, 1279/2/14-14, 01-113/1354/14, 1-4524/14
Щодо проекту внесення змін до Бюджетного кодексу України
Президентові України П.Порошенку
Голові Верховної Ради України О.Турчинову
Звертаємося до вас у зв’язку з реєстрацією 15.09.2014 у Верховній Раді проекту закону про внесення змін до Бюджетного кодексу (щодо реформи міжбюджетних відносин) за №5078, яким передбачено, зокрема, зарахування коштів від сплати судового збору до доходів загального фонду державного бюджету.
Частиною 1 ст.126 Конституції визначено, що незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією та законами. Відповідно до ч.4 ст.47 закону «Про судоустрій і статус суддів» незалежність судді забезпечується окремим порядком фінансування судів. Конституційний Суд у рішенні від 24.06.99 №6-рп/99 зазначив, що зменшення належного забезпечення суддів є формою фінансового впливу на них, що ставить під сумнів гарантовану Конституцією незалежність судової влади України, а отже — і конституційне право людини та громадянина на судовий захист, оскільки реалізація конституційних положень про гарантії судового захисту прав і свобод людини та громадянина пов’язана із створенням державою належних умов для діяльності суддів.
Судовий збір, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету з метою вирішення проблеми належного матеріально-технічного забезпечення судочинства, було запроваджено наприкінці 2011 року законом «Про судовий збір».
Відповідно до ч.2 ст.9 закону «Про судовий збір» кошти судового збору спрямовуються на забезпечення здійснення правосуддя, зміцнення матеріально-технічної бази судів, включаючи створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційної системи, веб-порталу судової влади, комп’ютерних локальних мереж, сучасних систем фіксування судового процесу, придбання та обслуговування комп’ютерної і копіювально-розмножувальної техніки, впровадження електронного цифрового підпису. Зазначене дає підстави для висновку про цільове спрямування коштів судового збору.
До запровадження судового збору судова система України мала значні проблеми із фінансовим забезпеченням практично всіх основних напрямків діяльності. Рівень забезпечення потреби у фінансових ресурсах не перевищував 30%. Існували труднощі із забезпеченням судочинства витратними матеріалами (папір, марки, конверти тощо), коштами на оплату наданих послуг, включаючи комунальні, а стан забезпечення судів приміщеннями, комп’ютерною та оргтехнікою взагалі був критичним.
Використання судового збору з моменту його запровадження виключно на потреби судової системи дозволило підвищити рівень забезпечення потреб судової системи, який у 2013 році досяг 46,8%.
Це дало можливість забезпечити проведення судами загальної юрисдикції своєчасних і в повному обсязі розрахунків за спожиті комунальні послуги та енергоносії, уникнути проблем із забезпеченням судів витратними матеріалами та коштами для сплати наданих послуг.
Також за рахунок цього джерела вдалося забезпечити суди системами відеоконференцзв’язку, здійснювати супровід їх функціонування, покращити забезпеченість судів комп’ютерною та оргтехнікою.
У перспективі кошти судового збору можуть бути спрямовані на реалізацію закладених у Кримінальному процесуальному кодексі європейських норм щодо встановлення в залах судових засідань загороджень зі скла, фіксації судового засідання, доступу до судових приміщень людей з обмеженими фізичними можливостями.
Втрата судовою системою цього важливого цільового джерела надходжень у зв’язку із запропонованими змінами до Бюджетного кодексу буде відступом у минуле та призведе до повернення проблемних питань, які частково вже вдалося вирішити.
Зважаючи на викладене, звертаємося до вас із проханням сприяти збереженню діючого порядку зарахування коштів від сплати судового збору до спеціального фонду державного бюджету та використання його для потреб судової влади, враховуючи, що і в подальшому в структурі доходів та видатків державного бюджету спеціальний фонд залишається чинним.
Голова Верховного Суду України Я.РОМАНЮК
За матеріалами газети "Закон і Бізнес"