Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
З Закону України «Про очищення влади» пропонують виключити норми про люстрацію суддів за прийняття ними відповідних рішень. Водночас, право перевірки таких суддів залишається за Тимчасовою спеціальною комісією з перевірки суддів судів загальної юрисдикції.
Такі зміни передбачені проектом №1881 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму відновлення довіри до судової влади”, авторами якого є народні депутати Оксана Сироїд та Віктор Чумак.
Перевірка суддів
ТСК здійснюватиме відповідну люстраційну перевірку в обов’язковому порядку щодо усіх суддів, котрі виносили відповідні рішення, а не працюватиме за заявним принципом. Так, голів судів проект зобов’язує протягом місяця надати ТСК відомості щодо суддів, які працюють у суді та підлягають перевірці, а також надати копії матеріалів судових справ, під час розгляду яких виносилися рішення, передбачені Законом “Про відновлення довіри до судової влади”.
Перевірка суддів проводиться протягом трьох років з дня формування складу ТСК (наразі - рік). До цього строку не враховується час, протягом якого Тимчасова спеціальна комісія не могла реалізовувати свої повноваження через відсутність повноважного складу.
В свою чергу ВРЮ, ВККС зобов’язані надіслати ТСК адресовані їм заяви або подання про притягнення до дисциплінарної відповідальності, про звільнення за особливих обставин судді (суддів), перевірка яких віднесено Законом “Про відновлення довіри до судової влади” до повноважень ТСК.
Проектом також передбачено, що здійснення ТСК перевірки судді є підставою:
- для залишення без розгляду подання про звільнення судді за особливих обставин або припинення розгляду питання про звільнення судді за особливих обставин Вищою радою юстиції.
- для обов’язкового припинення дисциплінарного провадження щодо такого судді або обов’язкової відмови у відкритті дисциплінарного провадження ВРЮ, ВККС.
Дисциплінарне стягнення до судді на підставі висновку ТСК застосовується не пізніше шести місяців після отримання такого висновку, не враховуючи часу проведення перевірки Тимчасовою спеціальною комісією, тимчасової непрацездатності судді, перебування його у відпустці, але не пізніше трьох років з дня вчинення проступку.
Комісія
Проектом кількісний склад Комісії пропонується зменшити з 15 до 11 членів, а також Верховну Раду позбавити права призначати членів ТСК, що навряд чи є суттєвим для депутатів, які вже майже рік не можуть визначитись зі своїми представниками до Люстраційної комісії суддів. Задля справедливості відзначимо, що в ВР нарешті зареєстрували відповідний проект постанови і депутати наче зібрались його розглянути в лютому, однак в документі не зазначили жодного прізвища.
Окрім того, пленум ВСУ відповідно до проекту зобов’язаний призначати по 6, а не 5 членів ТСК, а замість Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики з моменту набрання чинності цим Законом нових членів призначатиме омбудсмен з урахування тих осіб, що були призначені Уповноваженим з питань антикорупційної політики.
Окремо відзначимо, що проект не передбачає припинення повноважень вже діючих членів Комісії.
Автори проекту також пропонують вирішити питання матеріального забезпечення, зокрема, передбачити, що членам Тимчасової спеціальної комісії здійснюється виплата щомісячного грошового забезпечення у розмірі посадового окладу судді Верховного Суду України.
За матеріалами газети "Закон і Бізнес"