Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Згідно статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Так, своїм правом на безоплатне отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства бажав скористатись пан О., але на заваді стало незаконне рішення сільської ради. У травні цього року чоловік звернувся до Кодимського бюро правової допомоги, бажаючи скористатись своїм законим правом на приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Він повідомив юристам, що раніше звертався із відповідною заявою до сільської ради, до якої було додано графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Сільська рада надала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність пану О. орієнтованою площею 0,15 га, на якій розташовані будівля, а тому цільове призначення такої земельної ділянки обслуговування споруди, і вона не підлягає для ведення особистого селянського господарства.
Пізніше, пан О. знов звернувся до сільської ради з даним клопотанням, на що отримав письмову відповідь замість відповідного рішення, яке приймається на черговій сесії, тим самим порушивши процедуру розгляду клопотання чоловіка. У відповіді зазначалося, що клопотання було розглянуто на черговій сесії та зазначено, що попереднє рішення залишено без змін. Тож пан був змушений звернутись з позовом до сільської ради щодо оскарження такого рішення.
На надання безоплатної вторинної правової допомоги було уповноважено юристку Кодимського бюро правової допомоги Рогожу Діану. Зібравши необхідні докази, фахівчиня бюро підготувала та подала до суду позов про оскарження рішення суб’єкта владних повноважень. «Пан О. мав право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га. В клопотанні, яке він подавав до сільської ради, було зазначено цільове призначення земельної ділянки, її орієнтовний розмір, надано необхідний та повний пакет документів, додавались графічні матеріали, але сільською радою було надано зовсім інша земельна ділянка, яка не відповідала вимогам зазначеним у клопотанні, в додаток до цього її цільове призначення було обслуговування будівлі, яка на ній розташована», - зазначила фахівчиня бюро Діана Рогожа.
Як результат, Одеський окружний адміністративний суд прийняв рішення, яким адміністративний позов пана О. задовольнив у повному обсязі. Окрім інших позовних вимог зобов`язав сільську раду надати пану О. дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га на території сільської ради (за межами населеного пункту). Але на цьому справа не завершилась - сільською радою було подано апеляційну скаргу на рішення Одеського окружного суду, проте П’ятим апеляційним адміністративним судом прийнято нову постанову, якою позов пана О. знову задовольнили.
Коментує юристка Кодимського бюро правової допомоги: «Відповідно до п. «б», ч.1, ст.121 Земельного кодексу України - громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, площею не більше 2,0 га. Окрім того, згідно приписів ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ,міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян. Виходячи з наведених положень, сільська рада прямо порушила право на землю громадянина О.».